Saturday, May 5, 2007

Den här kvällen har jag spenderat genom att äta glass och att plugga.
Perfekt kväll eller hur? Men det känns skönt att det börjar lösa sig. Både Margaret Thatcher-arbetet och Psykologin är snart avklarade. Då blir det Morrissey för hela slanten.

På senaste tiden har jag funderat på två saker. Den första är hur mycket folk håller på. Att de aldrig kan låta något vara eller bara bete sig normalt. Att alla har ett konstigt bettende. För någon dag sen ringde mitt 'ex' eller före detta ragg eller vad man ska kalla det. Han var tydligt over-eager att träffa mig så snabbt som möjligt. Och det är väl sött och bra, men att göra det på ett sådant sätt: han började med att nämna att han sett Johan i Odd at Large och var sjukt avundsjuk på mig som varit där hos honom osv, det var hans ursäkt för att han ringde.
Nyss fick jag reda på att han skällt ut en annan liten homofil för att han var, enligt honom, äcklig, ful och frånstötande, precis som en viss Marcus. Och Marcus är ett kapitell för sig. Alla indiekids i Sverige, i alla fall i södra har haft något på gång med honom. Till och med jag. Därför är det en jävla röra där alla är med alla och det blir bara konstigt. Det är att hålla på.

Den andra saken handlar om att jag är vegeterian. När jag säger det kan jag frå två, nja tre olika reaktioner.
En är: Åh, vad bra/kul/duktigt av dig. Det är liksom bra saker att få höra och bra saker att säga. inget mer med det. Sen finns de konstiga kommentarerna. Som: Men, du är väl ingen sån?? Eller: Men, du är väl inte vegeterian, du har ju päls och allt??
Det finns inget som gör mig mer trött än de två frågorna. Så här, man kan vara veggo även fast man inte går runt på en fjällräven rygga och trasigaconverse. Faktiskt. Jag har rätt att rata kött även fast jag inte är med i ungvänster. Allt annat är bara pubertalt och fördomsfullt.
Och angående pälsen. Jag har två mycket bestämda uppfattningar om varför jag inte äter kött. Nummer 1: Det känns fräschar/nyttigare/bättre att vara utan. Nummer 2: Maten, rent allmänt i världen, skulle räcka mycket längre om folk åt mindre kött. Så är det.
Jag kan alldeles för lite om djurskötseln i Sverige och om djurtransporter, därför uttalar jag mig aldrig om det. Men angående svälten, det går åt tio gånger så mycket energi åt att laga en maträtt med kött som med grönsaker. Då är det engeri för att odla upp grönsaker etc. respektive att föa upp en ko eller gris.
Som vissa vet använder jag päls, dock inte ny päls, men ändå päls. Jag tror inte att djuret gör någon skillnad på om det blir till päls eller till kött. Faktiskt. Det kanske känns hemskt att höra det, men så är det. Djur ska behandlas rättvist och bra, och vi har alla en skyldighet att se till att de mår bra, men om de ändå ska dö gör det ingen skillnad vad vi använder dem till.

update: vad ska man säga, folk tar illa upp. ursäkta.

3 comments:

Anonymous said...

härligt med en normal vegetarian.

Anonymous said...

Hejhej.
Känns som om jag är lite inblandad i detta, eftersom jag runt detta datum diskuterade just vegetarianer med dig.
Hehe, kul inlägg. Rolig blog överhuvudtaget! Intressant att läsa, fina bilder.
Jadu Benjamin, alla har vi olika åsikter, och alla blir vi trötta av att få samma fråga om och om igen. Jepp.
Vi syns imorron cooling.
Pusspuss på dej, god natt

Anonymous said...

Ang päls, http://www.furisdead.com/feat/ChineseFurFarms/
pälsen skalperas i vissa fall av djuret levande så det innebär ibland mer tortyr.