Tuesday, January 29, 2008

Min flamländska vän är lite rolig.
Han älskar språk och läser just nu svenska på universitetet och ska tenta av grammatiken imorgon.
Vår kommunikation är lite som med min franskalärare, svenska - engelska - franska. Knasigt och underbart.
Just nu ber han mig kontrollera hans övningsfraser. Han är så bra, med tanke på att han började med kursen för drygt ett halvår sedan. De är lite tokiga, men korrekta:

"Gå raktfram och korsa bron. När åker ni till Köpenhamn? Jag skulle vilja åka med. Kasta tidningarna, för de är för gamla. Vi behöver mycket mjölk och några ägg."

"Vad heter presidentens fru? De har ont i fötterna och benen."

"Han får ungefär tre brev i veckan. Möblerna i lägenheten är nya och vackra. Äpplena är ännu inte mogna. Ta ett päron istället.

1 comment:

Anonymous said...

men fan! det händer om mig. vad kul att läsa. jag pluggar igen, och nu är det lite svårare än i januari.
vi ses, vi hörs, vi blablabla.

puss,
min svensk deluxe.